Vi bruger Cookies!     

         
 X     
Senhjerneskader




 Mig og min PC'er.

 

 

 

Få variation i arbejdsdagen.

Pauser er nødvendige, når man arbejder dagligt med en pc. Skærm, mus og tastatur skal slippes, så kroppen kan skifte stilling, få et hvil, blive rørt og strakt ud.

Det lille, gratis program Ergosensor, der er baseret på ekspertviden, gør det lettere for dig at
skabe variation i arbejdsdagen.  Hent programmet her 
 hos Tryg. Det er gratis.
 
 

 Det er bedre at forebygge end at helbrede. Visse museskader er direkte uoprettelige, så man gør sig selv en tjeneste ved at behandle sin krop ordentligt fra starten.
Man helbreder ikke en museskade ved at købe en ny mus, en ny musemåtte eller en ny spændende pegeplade. Nedenfor er angivet en række forholdsregler, som mange eksperter anbefaler. De fleste af dem koster ikke noget.

 

 

Skift mellem forskellige værktøjer

Brug forskellige mus, pegeplade, tastatur m.v. Forsøg evt. også i perioder at lægge musen over i den hånd du ikke normalt vil bruge til en mus.

 

Hold arme og hænder varme

Kolde muskler og sener har større risiko for at skader.

 

Brug genvejstaster

Stort set alle programmer, hvor der kan bruges mus, er forsynet med tastekombinationer, som kan aktivere de mest brugte handlinger i programmerne.

 

Slip musen

Hold let på musen, og slip den helt i de mange korte perioder, du ikke bruger den. Slå ikke hårdt i tastaturet. Brug genvejstaster. Sørg for at muskler i arm og hånd kan slappe af.

 

Nedsæt dobbeltklikhastigheden

Nedsæt dobbeltklikhastigheden på din mus til det langsomst mulige

 

 

Indret din arbejdsplads ergonomisk korrekt

Følg  anvisningerne på ergonimisk kontorindretning fra f.eks BST.   

 

Program med strækøvelser   >>>


 

Symptomer ved museskader:   >>>

 

 

 

 

  

 

Besøg  
098105